Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Televizní sledovanost v České republice a zemích V4 se i v loňském roce držela na vysokých hodnotách. Nejvíce času před televizními obrazovkami trávili naši maďarští sousedé, a to v průměru 5 hodin denně, zatímco Češi věnovali jejímu sledování 3,5 hodiny. Rok 2023 také potvrdil zásadní rozdíly v mediálním chování různých věkových skupin diváků.

Češi přes 3,5 hodiny denně, Slováci necelé 4 hodiny denně, Poláci téměř 4,5 hodiny denně a Maďaři přes 5 hodin denně. Tolik času trávili v loňském roce sledováním televize obyvatelé států tzv. visegrádské čtyřky. „Ačkoliv televizní sledovanost v regionu střední Evropy v loňském roce mírně klesla, stále se drží, například v porovnání s některými státy západní nebo severní Evropy, na vysokých hodnotách. Například v Norsku nebo Švédsku netráví diváci sledováním televize ani dvě hodiny denně,“ ukazuje na evropské regionální rozdíly v televizní sledovanosti Pavel Müller, Head of Research & Marketing v naší společnosti Atmedia, která na českém trhu obchodně zastupuje 24 měřených tematických TV stanic. „Vůbec nejvíce času tráví sledováním televize obyvatelé jihovýchodní Evropy, příkladem je Srbsko nebo Rumunsko, kde televizní sledovanost překračuje pět hodin denně,“ dodává Pavel Müller.[1]

Maďaři přes 5 hodin denně, Slováci poprvé těsně pod 4 hodinami

V porovnání s okolními státy tzv. visegrádské čtyřky je televizní sledovanost v Česku dlouhodobě nejnižší a potvrdil to i loňský rok. Čeští diváci ve věku 15+ trávili vloni před televizními obrazovkami v průměru 3 hodiny a 39 minut denně. [2]Televizní sledovanost sice v loňském roce meziročně klesla, ovšem šlo o pouhá tři procenta. S více než 3,5 hodinami denně je televize stále silné médium, u kterého tráví čeští diváci podstatnou část dne,“ komentuje výsledky televizní sledovanosti za rok 2023 Pavel Müller a dodává, že si televizi denně zapnulo v průměru 70 % diváků ve věku 15+ a aspoň jednou týdně dokonce 87 % diváků.[3] Televizní pořady aspoň někdy sleduje 93 % českých domácností.[4]

Nejvyšší televizní sledovanost ze států V4 si naopak dlouhodobě udržuje Maďarsko. Ačkoliv maďarští diváci trávili v loňském roce sledováním televize o dvě minuty denně méně než v roce 2022, televizní sledovanost stále překračuje pětihodinovou hranici – před televizními obrazovkami trávili vloni maďarští diváci ve věku 15+ konkrétně 5 hodin a 6 minut denně.[5] Mnohem blíže k Česku má z hlediska televizní sledovanosti Slovensko s loňskými 3 hodinami a 59 minutami denně (diváci ve věku 12+), což je o 15 minut denně méně než v roce 2022.[6] Televizní sledovanost byla v loňském roce oproti přecházejícímu roku nižší také v Polsku, když tamní diváci trávili před televizními obrazovkami o 11 minut denně méně – konkrétně 4 hodiny a 18 minut denně.[7]

Třicátníci tráví sledováním televize dvojnásobně více času než generace Z

Rok 2023 potvrdil rozdíly v mediálním chování různých věkových skupin diváků. Nejméně času trávili sledováním televize diváci ve věku 15–24 let, konkrétně 45 minut denně. „Televizní sledovanost u generace Z, tedy diváků ve věku 15–24 let, se od roku 2022 pohybuje pod jednou hodinou denně. Hned následující generace Y, tedy diváci ve věku 25–34 let, však trávili sledováním televize více než dvojnásobek času – téměř dvě hodiny denně,“ upozorňuje Pavel Müller na výrazný mezigenerační rozdíl v televizní sledovanosti. „Diváci ve věku 35–54 let pak sledují televizi v průměru přes 3 hodiny denně,“ doplňuje Pavel Müller.[8] Výrazný mezigenerační rozdíl mezi diváky z generace Z a Y je společný pro všechny státy V4. Ovšem zatímco v Polsku v loňském roce diváci ve věku 15–24 let poprvé trávili sledováním televize méně než jednu hodinu denně, v Maďarsku se i přes meziroční pokles přibližuje televizní sledovanost v této věkové kategorii dvěma hodinám za den.


[1] Mediametrie – Glance, One TV Year in the World, 2023, data za rok 2022

[2] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2023, ATS/den, CS 15+

[3] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2023, Reach/den, Reach/týden, CS 15+

[4] ATO – Nielsen, Kontinuální výzkum, 2023

[5] Nielsen, Živě + TS0–7, 2022–2023, ATS/den, CS 15+

[6] PMT/Kantar Slovakia, Živě + TS0–3, 2022–2023, ATS/den, CS 12+

[7] Nielsen, Živě + TS0–3, 2022–2023, ATS/den, CS 15+

[8] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2023, ATS/den


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Představili jsme obchodní politiku pro příští rok, TV reklamu zdražíme o 15 až 20 %

Naše mediální zastupitelství tematických TV stanic Atmedia představilo svým obchodním partnerům obchodní politiku pro rok 2025. Stěžejní pro nás bude 15–20% navýšení cen reklamního prostoru kvůli dlouhodobě přetrvávající vysoké poptávce ze strany zadavatelů. „Přestože letos inzerentům nabízíme o zhruba 8…

„Warner TV může být marketingovým nástrojem pro MAX,“ říká Jamie Cooke z Warner Bros. Discovery

Pozvání na interview do našeho expert talks s Michaelou Surákovou, Managing Director v naší společnosti, přijal Jamie Cooke, General Manager ve společnosti Warner Bros. Discovery pro region střední a východní Evropy, Blízký východ a Turecko. Série rozhovorů vznikla v reakci na…

#cislotydne: Září 2024

Září se u nás v Atmedia pomalu ale jistě stává měsícem oslav a setkání. Minulý rok jsme s našimi kolegy a klienty oslavili 15 let na trhu, letos jsme po 6leté odmlce obnovili tradici s názvem atmedia CUP. Tentokrát si…
Nahoru