Průměrná měsíční útrata Čechů za placenou TV letos vzrostla na 419 Kč, protože hned několik operátorů přistoupilo ke zdražení služeb. Tuto cenu nyní považuje za příliš vysokou až jedna třetina televizních diváků, kteří zatím využívají výhradně bezplatné digitální pozemní vysílání. Vyplývá to z aktuálního našeho výzkumu atmedia index, který pravidelně realizujeme. Nově do něj zahrnujeme i test cenové citlivosti diváků, který přináší nové poznatky.
Průměrná měsíční částka, kterou TV diváci vydávají za služby operátorů placené TV, vzrostla ve druhém a třetím čtvrtletí letošního roku meziročně o 7 % na 419 Kč měsíčně. „Ve stejném období minulého roku byla průměrná měsíční platba za placenou TV pod hranicí 400 Kč měsíčně, konkrétně to bylo 391 Kč,“ uvádí Pavel Müller, Senior Head of Research & Marketing v naší společnosti Atmedia s tím, že ke zdražení letos přistoupilo hned několik operátorů placené TV – například O2 TV nebo Skylink.
I přes zvyšování cen ovšem počet televizních diváků využívajících placenou TV v posledních letech roste. „Z dat našeho výzkumu atmedia index je patrný především nárůst IPTV,“ upřesňuje Pavel Müller a doplňuje, že čeští televizní diváci využívají služby operátorů placené TV hned z několika důvodů, přičemž nejčastěji uváděným je možnost zpětného sledování televizních pořadů. Důležitou roli hraje také možnost sledovat televizní pořady na více zařízeních současně nebo možnost sledovat televizní stanice, které nejsou k dispozici v bezplatném digitálním pozemním vysílání.
Více než 100 TV stanic maximálně za 200 Kč měsíčně?
I přes nárůst placené TV v posledních letech si stále velké množství českých televizních diváků vystačí pouze s volně šířenými TV stanicemi. „Z našeho výzkumu atmedia index vyplývá, že téměř jedna třetina z nich nechce platit za příjem televizních stanic, případně je pro ně placená TV příliš drahá. Zeptali jsme se proto těchto cenově citlivějších diváků, kolik by za placenou TV byli ochotni platit,“ upozorňuje Pavel Müller na rozšíření výzkumu atmedia index o tzv. test cenové citlivosti, který určuje optimální cenový bod, pásmo cenové přijatelnosti a částky, které již respondenti považují za příliš vysoké nebo naopak příliš nízké.
A jaká je tedy podle těchto diváků optimální cena za placenou TV? „Za přijatelnou považují čeští televizní diváci sledující pouze bezplatné televizní vysílání cenu v rozmezí od 150 do 200 Kč,“ prozrazuje Pavel Müller výsledky cenového testu a vysvětluje, že za tuto částku by si diváci přáli přístup ke službě, která nabízí více než 100 televizních stanic, více než 70 z nich v HD kvalitě, možnost zpětného sledování a nahrávání televizních pořadů či možnost sledování video obsahu na čtyřech zařízeních současně. „Parametry služby jsme definovali tak, aby se přibližně shodovaly s parametry, které svým zákazníkům nabízejí zavedení operátoři placené TV na českém trhu,“ popisuje Pavel Müller a doplňuje, že na cenově citlivé zákazníky se letos zaměřilo více operátorů placené TV – například nová služba Pecka.TV nebo Skylink s balíčkem TV+.
atmedia index
Výzkum pro mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia realizovala výzkumná společnost ResSOLUTION metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 6 024 respondentů z Českého národního panelu (internetová populace ve věku 15–69 let). Dotazování probíhalo ve třech vlnách za první až třetí čtvrtletí roku 2024 (5.–22. 4. 2024, 3.–23. 7. 2024, 4.–23. 10. 2024). Společnost Atmedia představila atmedia index v polovině roku 2021. Televizním stanicím, mediálním agenturám a dalším zájemcům nabízí komplexní data, informace a vhled do dvou zkoumaných oblastí: (1) využívání placené a neplacené televize, (2) využívání placených videí na vyžádání (VoD).