Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Televize je v českých domácnostech stále hlavním médiem. Denně si ji zapne téměř 70 % obyvatelstva a jejím sledováním tráví přes 3,5 hodiny denně.[1] V posledních letech vznikla celá řada tematických televizních stanic, díky nimž mají nyní diváci na výběr mezi největším počtem televizních stanic v historii. S jejich nárůstem se zvyšuje také množství televizního obsahu, který mohou sledovat. Podle našich údajů, jež vycházejí z oficiálního elektronického měření televizní sledovanosti, Češi v televizi sledují především filmy a seriály, oblíbené jsou také zábavné pořady a zpravodajství.

Seriály jsou zdaleka nejsledovanějším programovým žánrem a hned za ním následují filmy. Z celkového času, který Češi tráví sledováním televize, věnují seriálům a filmům 46 %. „Češi byli, jsou a budou národem seriálových a filmových fanoušků. To je ostatně vidět i na nárůstu počtu seriálových a filmových tematických stanic, které jdou divákům svou obsahovou nabídkou naproti. Obliba těchto televizních stanic kontinuálně roste,” uvádí Pavel Müller, Head of Research & Marketing naší společnosti, která na českém trhu obchodně zastupuje 29 tematických televizních stanic. „Vedle seriálů a filmů jsou na televizních stanicích oblíbené také zábavné pořady – od různých talk show přes soutěže až po reality show, kterým diváci z celkového času stráveného před televizními obrazovkami věnují 14 %.”

Své místo na televizních obrazovkách má také zpravodajství, a to navzdory velkému množství zpravodajských serverů a možnosti sledovat zpravodajství doslova online. Podle Pavla Müllera televizním divákům vyhovuje především to, že v rámci několika desítek minut získají přehled o tom nejdůležitějším, co se v daný den stalo. Zpravodajským pořadům od hlavních zpravodajských relací přes zprávy o počasí až po zpravodajské magazíny věnují Češi 12 % času tráveného sledováním televize.[2]

Infografiku najdete také ZDE

Z těchto údajů vyplývá rovněž to, že se divácké návyky z hlediska sledování programových typů v průběhu času příliš nemění. Filmy a seriály tvořily téměř polovinu času tráveného před televizními obrazovkami i před 10 lety a také zpravodajské pořady si tehdy ukrajovaly podobný podíl. Určitý posun je ovšem vidět u zábavných pořadů, kterým v porovnání s obdobím před 10 lety čeští diváci nyní věnují větší podíl času.[3]

Rozdíly napříč jednotlivými skupinami diváků

Obliba jednotlivých programových žánrů se u mužů a žen příliš neliší. Seriálům a filmům, zábavným pořadům a zpravodajským pořadům věnují muži i ženy nejvíce času tráveného před televizními obrazovkami. Ženy ovšem v porovnání s muži tráví více času sledováním seriálů a zábavných pořadů, zatímco u mužů si v porovnání se ženami vedou lépe zpravodajské, dokumentární a sportovní pořady.

Zajímavé jsou také rozdíly mezi věkovými skupinami. Filmům a seriálům patří největší podíl z celkového času u televize napříč všemi věkovými skupinami, u mladších diváků ve věku 15–34 let je však v porovnání s ostatními diváky nejvyšší. „Mladí diváci věnují filmům a seriálům 54 % času, který tráví před televizními obrazovkami. Je patrné, že filmové a seriálové televizní stanice umějí k obrazovkám přilákat i mladé diváky, a to i přes silnou konkurenci na internetu, sociálních sítích nebo stále oblíbenějších VOD aplikacích, ” konstatuje Pavel Müller a dodává, že výrazně méně si u diváků z této skupiny ukrajují zpravodajské pořady, jimž věnují jen 7 % z celkového času stráveného sledováním televize.[4]


[1] Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 07/2019 – 06/2020, Reach / den, ATS / den, CS 4+

[2] Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 07/2019 – 06/2020, ATS, programový typ, CS 4+

[3] Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 07/2009 – 06/2010, ATS, programový typ, CS 4+

[4] Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 07/2019 – 06/2020, ATS, programový typ, CS 15–34

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Jamie Cooke: „Opatření ke sdíleným účtům na Max budeme zavádět v roce 2025“

Přinášíme poslední část rozhovoru, který je součástí série videí expert talks a v nichž diskutuje naše ředitelka Michaela Suráková s experty na televizní a mediální trh. Hostem aktuální série videí je Jamie Cooke, General Manager ve společnosti Warner Bros. Discovery pro region…

#cislotydne: Listopad 2024

Závěr roku se nezadržitelně blíží a televizní sledovanost opět míří ke svému ročnímu vrcholu. Ještě, než se tak stane, pojďme se ohlédnout za listopadem. Poslední kvartál je u nás v atmedia, mimo jiné, částí roku, kdy sbíráme nová data o…

Placená TV zdražuje, Češi za ni měsíčně utrácejí 420 Kč

Průměrná měsíční útrata Čechů za placenou TV letos vzrostla na 419 Kč, protože hned několik operátorů přistoupilo ke zdražení služeb. Tuto cenu nyní považuje za příliš vysokou až jedna třetina televizních diváků, kteří zatím využívají výhradně bezplatné digitální pozemní vysílání.…
Nahoru