Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Vedle štědrovečerní večere a rozbalování dárků má většina Čechů vánoční svátky neodmyslitelně spjaty také se sledováním oblíbených pořadů. Zatímco u nás Vánoce společně se Silvestrem pravidelně patří k dnům s vůbec největší sledovaností v roce a na přední příčky se řadí především pohádky, v okolních státech je situace odlišná.

Minimálně jednou si televizi během vánočních svátků zapne 8,7 milionů Čechů a jejím sledováním tráví v průměru přes 5,5 hodiny denně. [1]Tento rok nebude s nejvyšší pravděpodobností výjimkou a vánoční svátky se opět zařadí k dnům s nejvyšší sledovaností v roce,“ předpokládá Pavel Müller, Head of Research & Marketing naší společnosti, která na českém trhu obchodně zastupuje 28 tematických televizních stanic.

Pomyslný první stupínek pravidelně obsazuje Štědrý den. Například v minulém roce si 24. prosince zapnulo televizi 8,2 milionů televizních diváků, kteří sledováním svých oblíbených pořadů trávili téměř 6,5 hodiny. [2] V posledních deseti letech byla sledovanost na Štědrý den vždy nejvyšší za celý rok. Jedinou výjimkou byl rok 2013, kdy první místo obsadil Silvestr. Štědrý den se ovšem umístil hned za ním.

V Čechách pohádky, v zahraničí zpravodajství a reality show

Vysoká televizní sledovanost během vánočních svátků se propisuje také do seznamu nejsledovanějších pořadů za celý rok. „Pohádky vysílané na Štědrý večer pravidelně obsazují první místa žebříčku pořadů s nejvyšší sledovaností,“ popisuje Pavel Müller a dodává, že několik dalších míst v první desítce získávají rovněž pohádky a jiné pořady vysílané v dalších dnech vánočních svátků, případně krátce před nimi nebo po nich. Kupříkladu loni běželo 9 z 10 nejsledovanějších pořadů roku od 23. do 31. prosince. „Minulý rok byl z tohoto pohledu rekordní, v předchozích letech obsazovaly pohádky vysílané během Vánoc od tří do pěti míst v žebříčku deseti nejsledovanějších pořadů roku.“

Zatímco v České republice se vánoční pohádky a obecně vánoční svátky konstantně řadí k dnům s vůbec největší sledovaností v celém roce, v okolních státech je situace jiná. První místa žebříčku sledovanosti obsazují pořady různých žánrů vysílané v průběhu roku. Například v Rakousku a Německu se loni do desítky nejsledovanějších pořadů nedostal ani jeden vysílaný během vánočních svátků. Nejvyšší sledovanost měly zpravodajské pořady, filmy, seriály nebo reality show odvysílané v různých měsících roku. [3]I v České republice patří tyto žánrové programy k nejsledovanějším v roce, rozdíl je ovšem v tom, že pořady vysílané v průběhu vánočních svátků se s železnou pravidelností vždy dostanou do první desítky,“ vysvětluje Pavel Müller.

O něco blíže k České republice mají z tohoto pohledu Polsko a Slovensko. V Polsku obsadil loni jedno místo z deseti nejsledovanějších pořadů roku film Sám doma vysílaný na Štědrý večer a jedno místo silvestrovský pořad. Americký film Sám doma je u polských diváků mimořádně oblíbený, do první desítky nejsledovanějších pořadů roku se dostává pravidelně. U slovenských diváků naopak vede vánoční pohádka Tři oříšky pro Popelku, která konstantně obsazuje první nebo druhém místo v žebříčku nejsledovanějších pořadů roku. [4]


[1] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, průměr za poslední tři roky (24. 12. – 26. 12. 2018, 24. 12. – 26. 12. 2019, 24. 12. – 26. 12. 2020), Reach 000, ATS / den, CS 4+

[2] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 24. 12. 2020, Reach 000, ATS / den, CS 4+

[3] Glance – Médiamétrie, One TV Year in the World

[4] Glance – Médiamétrie, One TV Year in the World


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Představili jsme obchodní politiku pro příští rok, TV reklamu zdražíme o 15 až 20 %

Naše mediální zastupitelství tematických TV stanic Atmedia představilo svým obchodním partnerům obchodní politiku pro rok 2025. Stěžejní pro nás bude 15–20% navýšení cen reklamního prostoru kvůli dlouhodobě přetrvávající vysoké poptávce ze strany zadavatelů. „Přestože letos inzerentům nabízíme o zhruba 8…

„Warner TV může být marketingovým nástrojem pro MAX,“ říká Jamie Cooke z Warner Bros. Discovery

Pozvání na interview do našeho expert talks s Michaelou Surákovou, Managing Director v naší společnosti, přijal Jamie Cooke, General Manager ve společnosti Warner Bros. Discovery pro region střední a východní Evropy, Blízký východ a Turecko. Série rozhovorů vznikla v reakci na…

#cislotydne: Září 2024

Září se u nás v Atmedia pomalu ale jistě stává měsícem oslav a setkání. Minulý rok jsme s našimi kolegy a klienty oslavili 15 let na trhu, letos jsme po 6leté odmlce obnovili tradici s názvem atmedia CUP. Tentokrát si…
Nahoru