Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Přestože počet zákazníků operátorů placené televize u nás v posledních letech roste, značná část diváků za sledování televize neplatí a sleduje pouze volně šířené stanice dostupné v digitálním pozemním vysílání. Ze všech diváků ve věku 15–69 let jich je konkrétně 44 %.[1] Více než třetina z nich argumentuje tím, že je placená televize drahá. Ukazují to výsledky atmedia indexu za 1. pololetí letošního roku, který realizovalo naše mediální zastupitelství tematických televizních stanic.

„Celkem 67 % diváků, jež neplatí za příjem televizních stanic, tvrdí, že jim stačí nabídka televizních stanic, které vysílají v pozemním digitálním vysílání a které tedy mohou sledovat zdarma,“ poukazuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing v naší společnosti, na nejčastěji zmiňovaný důvod nevyužívání služeb operátorů placené televize. Zároveň ovšem upozorňuje, že tento důvod označilo méně neplatících diváků než před dvěma roky, kdy se pod něj podepsaly téměř celé tři čtvrtiny z nich.[2]

Stejně jako před dvěma roky je druhým nejčastěji uváděným důvodem neochota platit za televizní příjem. Ovšem zatímco v roce 2020 tento argument uvádělo 67 % diváků, kteří nemají placenou televizi, nyní je to 47 %. „Tento výrazný pokles může naznačovat určitou změnu v uvažování neplatících diváků nad tím, zda za televizní obsah platit či neplatit,“ tvrdí Pavel Müller. Jak však dodává, je otázkou, jak se na ochotu platit za televizní obsah podepíše vysoká míra inflace v dalších měsících.[3]

Také třetí nejčastěji uváděný důvod souvisí s vůlí platit za sledování televize – 36 % diváků sledující pouze volně šířené televizní stanice tvrdí, že placená televize je drahá. K dalším zmiňovaným důvodům poté patří neochota řešit změnu televizního příjmu nebo tvrzení, že zřízení satelitní, kabelové či IPTV je příliš náročné.[4]

Česko jednou z několika evropských výjimek

I když podíl diváků s placenou televizí v České republice v posledních letech roste, v porovnání s jinými evropskými státy je stále poměrně nízký. Jako hlavní způsob příjmu televizního vysílání využívají diváci v dalších evropských státech především satelitní či kabelovou televizi nebo IPTV. Ve dvou třetinách evropských zemí sleduje televizní stanice prostřednictvím digitálního pozemního vysílání méně než 20 % tamních televizních domácností. Podobně jako v České republice má digitální pozemní vysílání stále důležité zastoupení například v Polsku, Chorvatsku, Španělsku, Litvě nebo na Ukrajině.[5]

O výzkumu

Výzkum realizovala naše společnost na základě dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 3 939 respondentů (internetová televizní populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve dvou vlnách, v prvním a druhém čtvrtletí letošního roku. Sběr dat realizovala výzkumná společnost Nielsen Admosphere metodou CAWI.

Atmedia index jsme představili v polovině roku 2021. Televizním stanicím, mediálním agenturám a dalším zájemcům nabízí komplexní data, informace a vhled do třech zkoumaných oblastí: (1) hodnocení kvality televizních stanic očima jejich diváků, (2) využívání placené a neplacené televize, (3) využívání placených a neplacených videí na vyžádání (VOD).


[1] Atmedia, atmedia index, 17. 03. 2022 – 29. 03. 2022, 09. 05. 2022 – 16. 05. 2022, 3 939 respondentů (internetová televizní populace 15–69 let); respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere, CAWI

[2] Atmedia, atmedia index, 17. 03. 2022 – 29. 03. 2022, 09. 05. 2022 – 16. 05. 2022, 1 738 respondentů (internetová televizní populace 15–69 let); respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere, CAWI

[3] Atmedia, atmedia index, 17. 03. 2022 – 29. 03. 2022, 09. 05. 2022 – 16. 05. 2022, 1 738 respondentů (internetová televizní populace 15–69 let); respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere, CAWI

[4] Atmedia, atmedia index, 17. 03. 2022 – 29. 03. 2022, 09. 05. 2022 – 16. 05. 2022, 1 738 respondentů (internetová televizní populace 15–69 let); respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere, CAWI

[5] Médiamétrie – Glance, One TV Year in the World, 2021 edition, data za rok 2020


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Představili jsme obchodní politiku pro příští rok, TV reklamu zdražíme o 15 až 20 %

Naše mediální zastupitelství tematických TV stanic Atmedia představilo svým obchodním partnerům obchodní politiku pro rok 2025. Stěžejní pro nás bude 15–20% navýšení cen reklamního prostoru kvůli dlouhodobě přetrvávající vysoké poptávce ze strany zadavatelů. „Přestože letos inzerentům nabízíme o zhruba 8…

„Warner TV může být marketingovým nástrojem pro MAX,“ říká Jamie Cooke z Warner Bros. Discovery

Pozvání na interview do našeho expert talks s Michaelou Surákovou, Managing Director v naší společnosti, přijal Jamie Cooke, General Manager ve společnosti Warner Bros. Discovery pro region střední a východní Evropy, Blízký východ a Turecko. Série rozhovorů vznikla v reakci na…

#cislotydne: Září 2024

Září se u nás v Atmedia pomalu ale jistě stává měsícem oslav a setkání. Minulý rok jsme s našimi kolegy a klienty oslavili 15 let na trhu, letos jsme po 6leté odmlce obnovili tradici s názvem atmedia CUP. Tentokrát si…
Nahoru