Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Počet českých diváků, kteří sledují televizi prostřednictvím některého z operátorů placené televize, v posledních letech roste, stále však nedosahuje takové úrovně jako v jiných evropských státech včetně sousedního Slovenska. Ukazují to výsledky výzkumu atmedia index za 2. pololetí roku 2022, který realizovalo naše mediální zastupitelství. [1]

Zatímco v České republice využívalo ve druhém pololetí loňského roku placenou televizi 57 % diváků ve věku 15–69 let, na Slovensku to bylo 95 %. „Značná část českých diváků za sledování televize neplatí a sleduje pouze volně šířené stanice dostupné v digitálním pozemním vysílání. V Česku je takových televizních stanic hodně, jejich počet navíc díky přechodu na DVB–T2 roste. Posledním příkladem je televizní kanál Spektrum Home, který začal vysílat v jednom z digitálních multiplexů na začátku března letošního roku,“ vysvětluje Pavel Müller, Head of Research & Marketing, naší společnosti.

IPTV v čele placené televize

Nejvyužívanější platformou placené televize je jak v Česku, tak na Slovensku IPTV a kabelová televize. „Právě IPTV zažívá v posledních letech velký boom. Diváci si zvykli na nové možnosti sledování televize, jako je například zpětné zhlédnutí televizních pořadů,“ připomíná Pavel Müller. IPTV nebo kabelovou televizi využívá konkrétně 62 % českých diváků placené televize, zbývajících 38 % připadá na satelitní televizi. Na Slovensku je tento poměr 53 % pro IPTV nebo kabelovou televizi a 40 % pro satelitní televizi. Zbývajících 7 % připadá na placené digitální pozemní vysílání. Tento způsob příjmu televizního vysílání nabízí slovenským divákům Plustelka v rámci kryptovaného digitálního multiplexu. V Čechách zkoušel tuto formu placené televize operátor Skylink se službou Anténa+, v roce 2022 ji však ukončil.

Češi platí za sledování televize o téměř 50 Kč méně než Slováci

Výzkum atmedia index také ukázal, že slovenští diváci platí za služby některého z operátorů placené televize o téměř 50 Kč měsíčně více než čeští. Ve druhém pololetí loňského roku to bylo konkrétně v průměru 18 eur měsíčně, v přepočtu 437 Kč. [2] Čeští diváci ve stejném období vydali za placenou televizi v průměru 389 Kč měsíčně. „To je obdobná částka jako v prvním pololetí loňského roku, k žádnému zásadnímu zdražení nedošlo. Zajímavé bude sledovat, jak se budou průměrné měsíční výdaje za placenou televizi vyvíjet v letošním roce. Z důvodu vysoké míry inflace se nabízí otázka, zda budou operátoři placené televize své služby zdražovat a případně o kolik,“ uvádí Pavel Müller.

O výzkumu

Výzkum pro naše mediální zastupitelství realizovala výzkumná společnost ResSOLUTION / Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 3 910 respondentů (internetová televizní populace ve věku 15–69 let, vědí, jaký mají typ TV příjmu) z Českého národního panelu a 2 941 respondentů (internetová televizní populace ve věku 15–69 let, vědí, jaký mají typ TV příjmu) ze Slovenského národního panelu. Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za třetí a čtvrté čtvrtletí roku 2022 (Česko: 4.–16.10 2022, 2.–15. 1. 2023, Slovensko: 14.–28. 10. 2022, 2.–17. 1. 2023).

Atmedia představila atmedia index v polovině roku 2021. Televizním stanicím, mediálním agenturám a dalším zájemcům nabízí komplexní data, informace a vhled do tří zkoumaných oblastí: (1) hodnocení kvality televizních stanic očima jejich diváků, (2) využívání placené a neplacené televize, (3) využívání placených videí na vyžádání (VOD).


[1] Atmedia, atmedia index, ČR: 04. 10. – 16. 10. 2022, 02. 01. – 15. 01. 2023, 3 910 respondentů (internetová televizní populace 15–69, vědí, jaký mají typ příjmu), Český národní panel; SR: 14. 10. – 28. 10. 2022, 02. 01. – 17. 01. 2023, 2 941 respondentů (internetová televizní populace 15–69, vědí, jaký mají typ příjmu), Slovenský národní panel; sběr dat: ResSOLUTION / Nielsen, CAWI

[2] Přepočteno na základě průměrného kurzu eura k české koruně za 2. pololetí 2022: 24,48 Kč


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Představili jsme obchodní politiku pro příští rok, TV reklamu zdražíme o 15 až 20 %

Naše mediální zastupitelství tematických TV stanic Atmedia představilo svým obchodním partnerům obchodní politiku pro rok 2025. Stěžejní pro nás bude 15–20% navýšení cen reklamního prostoru kvůli dlouhodobě přetrvávající vysoké poptávce ze strany zadavatelů. „Přestože letos inzerentům nabízíme o zhruba 8…

„Warner TV může být marketingovým nástrojem pro MAX,“ říká Jamie Cooke z Warner Bros. Discovery

Pozvání na interview do našeho expert talks s Michaelou Surákovou, Managing Director v naší společnosti, přijal Jamie Cooke, General Manager ve společnosti Warner Bros. Discovery pro region střední a východní Evropy, Blízký východ a Turecko. Série rozhovorů vznikla v reakci na…

#cislotydne: Září 2024

Září se u nás v Atmedia pomalu ale jistě stává měsícem oslav a setkání. Minulý rok jsme s našimi kolegy a klienty oslavili 15 let na trhu, letos jsme po 6leté odmlce obnovili tradici s názvem atmedia CUP. Tentokrát si…
Nahoru