Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Aspoň jednu placenou službu s videi na vyžádání využívá již 40 % Čechů ve věku 15 až 69 let a lze předpokládat, že v příštím roce jich bude 42 %. Uživatelé VOD služeb mají přístup v průměru k 1,5 z nich, avšak ne vždy za všechny využívané služby platí. Časté je například sdílení účtů se svými známými. Ukazují to výsledky atmedia indexu za 1. pololetí letošního roku, který jsme v Atmedia realizovali.

Počet tzv. SVOD (subscription video on demand) služeb, tedy placených služeb s videi na vyžádání, v poslední době neustále přibývá. Podobně roste také počet jejich uživatelů. Aspoň jednu z nich v současnosti využívá již 40 % Čechů ve věku 15 až 69 let. „VOD služby si v posledních letech získávají stále větší popularitu také mezi českými diváky. Výrazně k tomu přispěla celosvětová pandemie, kdy jsme byli všichni zavření doma a sledování televize nebo videí na vyžádání patřilo k nejčastějším aktivitám, kterými jsme trávili volný čas,“ přibližuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing naší společnosti, výsledky průzkumu atmedia index.[1]

Ze získaných dat dále vyplývá, že by měl trh placených VOD služeb v České republice i nadále růst, neboť 4 % Čechů, kteří zatím placené služby s videi na vyžádání nemají, je plánují začít v příštích dvanácti měsících využívat. V takovém případě by v příštím roce vzrostl počet uživatelů SVOD služeb na 42 %.[2]  „Výzkum jsme prováděli v březnu a květnu letošního roku, je tedy otázkou, jak se nakonec na ochotě platit za služby s videi na vyžádání projeví vysoká míra inflace a s ním spojená nižší kupní síla. To nám pravděpodobně ukážou již čísla za třetí čtvrtletí,“ upozorňuje Pavel Müller.

Za třetinu přístupů k SVOD službám uživatelé neplatí

Část diváků, kteří využívají placené služby s videi na vyžádání, sleduje obsah hned na několika z nich – v průměru připadá na jednoho uživatele 1,5 služby. Ne všichni ovšem za všechny tyto služby platí. Část z nich sdílí své účty s rodinnými příslušníky a známými, někteří si pouze občas zakoupí například jeden dva filmy.[3]  

Z celkového počtu uživatelských přístupů k placeným VOD službám je prostřednictvím tzv. přímého členství placeno 52 % z nich – za tyto služby tedy uživatelé platí přímo poskytovateli služby například platební kartou nebo trvalým příkazem. Dalších 12 % je placeno prostřednictvím operátorů placené televize, kteří VOD služby nabízejí vedle televizních stanic.[4]

Sdílené účty jsou obecně velký problém, který začíná řešit už i Netflix s tím, jak roste jeho konkurence a s navyšováním předplatitelů naráží na strop. Vedle více než 200 milionů platících domácností má totiž na Netflix přístup dalších sto milionů domácností, které za sledování jejich videoobsahu neplatí,“ vysvětluje Pavel Müller. [5]

O výzkumu

Výzkum jsme realizovali na základě dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 4 217 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve dvou vlnách, v prvním a druhém čtvrtletí letošního roku. Sběr dat realizovala výzkumná společnost Nielsen Admosphere metodou CAWI.

Společnost Atmedia představila atmedia index v polovině roku 2021. Televizním stanicím, mediálním agenturám a dalším zájemcům nabízí komplexní data, informace a vhled do třech zkoumaných oblastí: (1) hodnocení kvality televizních stanic očima jejich diváků, (2) využívání placené a neplacené televize, (3) využívání placených a neplacených videí na vyžádání (VOD).


[1] Atmedia, atmedia index, 17. 03. 2022 – 29. 03. 2022, 09. 05. 2022 – 16. 05. 2022, 4 217 respondentů (internetová populace 15–69 let); respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere, CAWI

[2] Atmedia, atmedia index, 17. 03. 2022 – 29. 03. 2022, 09. 05. 2022 – 16. 05. 2022, 4 217 respondentů (internetová populace 15–69 let); respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere, CAWI

[3] Atmedia, atmedia index, 17. 03. 2022 – 29. 03. 2022, 09. 05. 2022 – 16. 05. 2022, 1 680 respondentů (internetová populace 15–69 let); respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere, CAWI

[4] Atmedia, atmedia index, 17. 03. 2022 – 29. 03. 2022, 09. 05. 2022 – 16. 05. 2022, 1 680 respondentů (internetová populace 15–69 let); respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere, CAWI

[5] The Verge, The writing may be on the wall for sharing Netflix accounts, 19. 04. 2022


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Představili jsme obchodní politiku pro příští rok, TV reklamu zdražíme o 15 až 20 %

Naše mediální zastupitelství tematických TV stanic Atmedia představilo svým obchodním partnerům obchodní politiku pro rok 2025. Stěžejní pro nás bude 15–20% navýšení cen reklamního prostoru kvůli dlouhodobě přetrvávající vysoké poptávce ze strany zadavatelů. „Přestože letos inzerentům nabízíme o zhruba 8…

„Warner TV může být marketingovým nástrojem pro MAX,“ říká Jamie Cooke z Warner Bros. Discovery

Pozvání na interview do našeho expert talks s Michaelou Surákovou, Managing Director v naší společnosti, přijal Jamie Cooke, General Manager ve společnosti Warner Bros. Discovery pro region střední a východní Evropy, Blízký východ a Turecko. Série rozhovorů vznikla v reakci na…

#cislotydne: Září 2024

Září se u nás v Atmedia pomalu ale jistě stává měsícem oslav a setkání. Minulý rok jsme s našimi kolegy a klienty oslavili 15 let na trhu, letos jsme po 6leté odmlce obnovili tradici s názvem atmedia CUP. Tentokrát si…
Nahoru