Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Z výsledků našeho projektu atmedia index vyplývá, že počet lidí, kteří platí za příjem televizního vysílání, v České republice neustále roste. Poskytovatelům této služby platí v průměru 354 Kč měsíčně, přičemž oceňují především možnost sledovat více televizních stanic. Naopak téměř polovina diváků u nás nechce za příjem televizního vysílání utrácet a jako hlavní důvod uvádí dostatečnou nabídku stanic dostupných v rámci digitálního pozemního vysílání.

Již 54 % českých diváků si za sledování televize platí.[1] Průměrná částka, kterou za služby některého z operátorů satelitní či kabelové televize nebo IPTV platí, je 354 Kč za měsíc. Vyplývá to z výsledků našeho výzkumu atmedia index. „Částka za placenou televizi se pohybuje nejčastěji v rozmezí od 300 do 399 Kč měsíčně. V tomto rozmezí platí za sledování televize 23 % diváků, kteří přijímají televizní stanice prostřednictvím některého z operátorů placené televize,” uvádí Michaela Vasilová a doplňuje, že 35 % diváků s placenou televizí platí od 80 do 300 Kč měsíčně, zatímco u 42 % diváků s placenou televizí je to od 400 do 700 Kč měsíčně.[2]

Infografika v plné kvalitě ZDE
Diváci placené televize oceňují možnost sledovat více stanic

Hlavním důvodem, proč za sledování televize platí více než polovina českých televizních diváků, je možnost sledovat i ty stanice, které nejsou k dispozici v rámci digitálního pozemního vysílání. Tento důvod uvádí konkrétně 43 % respondentů (zákazníků některého z operátorů placené televize). Oceňují také možnost zpětného zhlédnutí televizních pořadů. K tomuto důvodu se hlásí 37 % z nich. Za další benefity označují rovněž vysílání v HD kvalitě (32 %) nebo možnost sledování televizních pořadů na více zařízeních současně (26 %).[3]

Řada dnešních televizních diváků chce mít možnost vybírat si mezi více televizními stanicemi, často volí různé placené tematické kanály zaměřené na konkrétní žánr. Zároveň chtějí sledovat své oblíbené pořady v co nejvyšší kvalitě a bez ohledu na čas původního vysílání. Tyto změny v chování televizních diváků můžeme pozorovat již delší dobu a covid-19 je ještě urychlil,” shrnuje výsledky výzkumu Michaela Vasilová.

Diváci neplacené TV hodnotí nabídku televizních stanic jako dostačující

Přestože počet diváků s placenou televizí neustále roste, v porovnání s ostatními evropskými státy je jejich podíl stále poměrně nízký. Ve většině států Evropy totiž za sledování televize platí více než 60 % televizních domácností, přičemž nejčastěji se tento podíl pohybuje až okolo 80 % a více.[4]

„Hlavním důvodem, proč téměř polovina Čechů nechce za příjem televizního vysílání platit, je dostatečná nabídka televizních stanic vysílajících v digitálním pozemním vysílání,” přiblížuje Michalela Vasilová s tím, že tento důvod uvádí 71 % respondentů, kteří nejsou zákazníky některého z operátorů placené televize a televizi tedy sledují zdarma. 63 % z nich zmiňuje, že za sledování televize nechtějí platit, a 40 % se domnívá, že placená televize je příliš drahá.[5] K méně uváděným důvodům patří neochota řešit změnu příjmu televizního vysílání nebo obava z náročnosti takového procesu.

O výzkumu

Projekt atmedia index jsme představili v první polovině letošního roku, když přinesla výsledky kvalitativního hodnocení jednotlivých televizních stanic na českém trhu. To je jedna ze tří oblastí, kterým se ve výzkumu pro atmedia index věnuje. Druhou z nich je kvalitativní hodnocení jednotlivých operátorů placené televize na českém trhu a třetí oblast se zabývá sledováním televize obecně – důvodům, proč čeští diváci chtějí či naopak nechtějí platit za televizi, kolik měsíčně za příjem televizních stanic utrácejí a v neposlední řadě kolik diváků sleduje tzv. VOD aplikace (video on demand – video na vyžádání) a jaké.

Výzkum realizovala naše společnost na základě dotazníkového šetření, kterého se účastnilo celkem 6 134 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve třech vlnách od jara loňského roku do jara letošního roku. Sběr dat realizovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere.


[1] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 6 134 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere

[2] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 1 340 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere

[3] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 3 324 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere

[4] Glance, One TV Year in the World, 2021 edition, data za rok 2020

[5] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 2 810 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Představili jsme obchodní politiku pro příští rok, TV reklamu zdražíme o 15 až 20 %

Naše mediální zastupitelství tematických TV stanic Atmedia představilo svým obchodním partnerům obchodní politiku pro rok 2025. Stěžejní pro nás bude 15–20% navýšení cen reklamního prostoru kvůli dlouhodobě přetrvávající vysoké poptávce ze strany zadavatelů. „Přestože letos inzerentům nabízíme o zhruba 8…

„Warner TV může být marketingovým nástrojem pro MAX,“ říká Jamie Cooke z Warner Bros. Discovery

Pozvání na interview do našeho expert talks s Michaelou Surákovou, Managing Director v naší společnosti, přijal Jamie Cooke, General Manager ve společnosti Warner Bros. Discovery pro region střední a východní Evropy, Blízký východ a Turecko. Série rozhovorů vznikla v reakci na…

#cislotydne: Září 2024

Září se u nás v Atmedia pomalu ale jistě stává měsícem oslav a setkání. Minulý rok jsme s našimi kolegy a klienty oslavili 15 let na trhu, letos jsme po 6leté odmlce obnovili tradici s názvem atmedia CUP. Tentokrát si…
Nahoru