Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Diváci objevili kouzlo televize i mimo Vánoce. Letos plánujeme spustit vlastní sportovní kanál i VOD službu, říká Martin Heržo, obchodní ředitel TV skupiny JOJ v první části rozhovoru s Michaelou Vasilovou, výkonnou ředitelkou naší společnosti.

Rozhovor je součástí našeho nového projektu Atmedia Insight: Expert Talks, v rámci kterého se ptáme odborníků na zajímavá témata ze světa televize. Mezi diskutované oblasti patří například nové trendy ve sledování televize, vývoj její sledovanosti a její budoucnost či rozdíly mezi TV trhem u nás a v okolních zemích. Pozornost je věnována také vývoji investic do televizní reklamy nebo novinkám, které jednotlivé televizní skupiny chystají.

Martin Heržo v první části rozhovoru popisuje, že v důsledku covid-19 vzrostla televizní sledovanost na Slovensku v porovnání s běžnými hodnotami o 30 až 40 % a že diváci také více sledovali menší tematické televizní stanice. V rozhovoru dále poukazuje na rozdíly mezi českými a slovenskými televizními diváky a zamýšlí se nad budoucností lineární televize v souvislosti s nárůstem zájmu o VOD služby. „Možná ještě letos stihneme spustit na Slovensku vlastní SVOD platformu. V rámci této platformy budeme divákům poskytovat obsah dříve než v lineární televizi, případně jim budeme nabízet speciální obsah, za který budou platit,“ prozrazuje v rozhovoru Martin Heržo. A dodává, že dalším významným projektem bude spuštění vlastního sportovního kanálu, který se zaměří především na lokální sport: „Chceme se zaměřit na lokální obsah. To je to, co nás definuje. Jsme slovenská televizní skupina a nový (sportovní) televizní kanál toho bude odrazem.“


Michaela Vasilová: Jak vnímáš dopad covid-19 na televizní sledovanost?

Martin Heržo: Sledovanost v čase pandemie zaznamenala obrovský boom. Čísla dosahovala takových hodnot, které jsou běžné v průběhu Vánoc, kdy před televizními obrazovkami sedí nejvíce lidí a baví se. Tím, že pandemie omezila možnosti pohybu lidí, zábavy a užívání si života, logicky sáhli jako první po televizním ovladači. Televizní sledovanost tím výrazně vzrostla. Na Slovensku jsme zaznamenali oproti minulému roku, respektive oproti standardní jarní sledovanosti, nárůsty, které byly na úrovni přes 30 % a atakovaly až 40% hranici. Byly to skutečně hodnoty typické pro vánoční období. Lidé objevili kouzlo televizní obrazovky.

Rostla sledovanost některým televizním stanicím více v porovnání s ostatními?

Potravinový řetězec televizní sledovanosti je takový, že nejvíce funguje lokální obsah. Lidi láká to, co je zajímá, čím žijí. Zpočátku lidé sledovali především zpravodajství, zajímali se o dění kolem pandemie. Po určitém čase však začala sledovanost zpravodajství klesat, lidé toho měli dost, situace se nezlepšovala. Velký boom poté zaznamenala zábava. A zábava jakéhokoliv typu. Chytily se reality show a zábavné programy, kde se vyprávěly vtipy. Lidé potřebovali získat nějakou iluzi. Na jedné straně je svět, ve kterém není vše ideální a nevíme, co nás čeká, na straně druhé je obrazovka, která zprostředkovává emoci a říká: pojďte se bavit. Proto fungovaly zábavné programy. Došlo také k tomu, že vedle velkých televizních stanic, které mají standardně vysokou sledovanost, objevili diváci také menší tematické televizní stanice.

Na českém a slovenském trhu má televizní skupina JOJ 11 televizních stanic. Zajímá mě, jaký je tvůj pohled na to, v čem se Češi a Slováci lišíme a co máme naopak společné z pohledu sledování televize.

Já to nazývám dlouhodobě tak, že je to jako za časů monarchie Rakouska-Uherska. Slovensko je více Uhersko, Česko spíše Rakousko. Z toho plyne i zábava, kterou máme rádi. Slováci jsou možná více živelní, Češi naopak více rezervovaní. Vidíme to například v talentových soutěžích, kdy si Češi přinesou českou písničku, zatímco Slováci zahraniční. To jsou rozdíly mezi Čechy a Slováky. Spojuje nás však zábava a trávení volného času, to je pro nás společné. Češi jsou možná více kutilsky zaměření, fungují programy, které jsou orientované na hobby. Slováky naopak víc zajímá oblast lifestyle.

To je také jeden z důvodů, proč je velmi těžké programovat československou stanici, která by měla vlastní produkci. Proto se do toho dnes ani nikdo nepouští a také z tohoto důvodu není JOJ Family věrnou kopií slovenské JOJ. Na JOJ Family nabízíme divákům českou produkci, například české filmy, a tento obsah poté doplňujeme slovenským, který může fungovat na obou trzích.

Z výzkumů a praktického života vidíme, že je čím dál více VOD platforem, které diváci využívají. Jak vidíš vývoj lineární televize s ohledem na tento boom? Připomenu, že jde například o HBO Go, Netflix, Amazon atd.

Zde je potřeba rozlišovat dvě věci. První je, že on demand platformy mají dnes všichni lokální hráči, ať už jde o online archiv, obsah vysílaný v aplikacích nebo ve webovém rozhraní. To jsou vlastně on demand platformy, které nejsou zpoplatněné, a tím pádem inzerentům umožňují být součástí obsahu. Nikoliv pouze v lineární televizi, ale také v rámci tzv. odložené sledovanosti.

Na druhé straně jsou SVOD platformy, jako například Netflix, HBO Go, Amazon, Disney+ nebo Apple TV+, které jsou zaměřené na B2C segment. Do tohoto prostředí nakonec vstoupí všichni hráči, a to i lokální v Čechách a na Slovensku. Já to vnímám tak, že obsah, který dnes vytváříme, bude založen pouze na distribuci, tedy na tom, komu, kdy, jak a za jaké peníze jej poskytneme.

V tomto směru už na Slovensku vyvíjíme nějaké aktivity, chceme spustit vlastní SVOD platformu, pravděpodobně ještě v průběhu letošního roku. V rámci této platformy budeme divákům poskytovat obsah dříve než v lineární televizi, případně jim budeme nabízet speciální obsah, za který budou platit. Ale gros financování a vůbec života televizních stanic je a bude z komerce.

Na televizním trhu je poměrně dost hráčů, navíc přibývají VOD platformy. Jak vnímáš vývoj v posledních letech a jak vidíš budoucnost lineární televize?

Když se vrátím v čase zpět, vždy zde fungovala nějaká velká televizní stanice typu Nova, Prima, Markíza nebo JOJ. Byla to jedinečná televizní stanice, která svým obsahem oslovovala všechny cílové skupiny diváků, jež v určitý čas chtěly sledovat televizi. Z dnešního pohledu to byl velmi jednoduchý model s jednoduchým programováním, kdy stačilo nakoupit pár filmů a seriálů, které byly funkční na celém světě, a ty doplnit zpravodajstvím, které tahá sledovanost dodnes. K tomu se přidala ještě lokální tvorba, která se postupně vyvíjela.

Dnes jsme v situaci programování stejného typu, avšak u velkých televizních stanic se zaměřujeme především na lokální produkci, kdy od oběda do půlnoci nabízíme na velkých televizních stanicích převážně vlastní tvorbu, kterou nabízíme napříč platformami. A další obsah, který jako televizní skupina nakupujeme, ať už jde o filmy, seriály nebo dokumenty, využíváme v rámci tematických televizních stanic. S tím, jak jsme se postupně etablovali v rámci televizního trhu, zakládali jsme další a další tematické televizní stanice. TV stanice PLUS je dnes zaměřená na filmy, WAU na seriály, JOJ Cinema na prémiové tituly, portfolio tematických stanic jsme rozšířili také akvizicí Československé filmové společnosti, kam patří CS Film, CS History a CS Mystery. Nyní máme v plánu na Slovensku spustit novou televizní stanici zaměřenou na sport.

Já se na to dívám tak, že divák je stále jeden, jen má možnost volby, výběru. Dnes může sledovat klidně 150 televizních stanic, ovšem sleduje je převážně proto, že jsou tematicky zaměřené. Divák ví, že zde najde zábavu toho či onoho druhu, zde najde dokument, zde film nebo seriál, lifestyle nebo hobby. Množina takových televizních stanic dává velkou sílu a doplněk k velké stanici, která je založena na vlastním obsahu a marketingově pomáhá těm menším.

Jak jsi v rozhovoru naznačil, plánujete spustit vlastní SVOD platformu a sportovní kanál. Můžeš nám o těchto projektech říct více? Plánujete případně další změny ve svém portfoliu?

Velkou novinkou je právě spuštění televizní stanice, která bude zaměřena na slovenský sport a kterou plánujeme spustit na podzim tohoto roku. Zde vnímáme, že se této oblasti nikdo nevěnuje, proto jsme si vzali ono žezlo. Nepůjde ale pouze o velké světové sportovní události, které mají většinou koupené velké nadnárodní sportovní stanice, spíše se chceme zaměřit na lokální obsah. To je to, co nás definuje. Jsme slovenská televizní skupina a nový televizní kanál toho bude odrazem. Takovou televizní stanici je samozřejmě potřeba doplnit dalším obsahem, aby mohla vysílat zajímavý program v průběhu celého dne. Proto se zaměříme také na studia, sportovní dokumenty atp.

Dalším velkým projektem je vlastní SVOD platforma zaměřená na B2C segment. Už nyní pro tuto platformu připravujeme a nakupujeme obsah, který bude na slovenském trhu unikátní.


Pod názvem Atmedia Insight: Expert Talks spouštíme nový seriál rozhovorů, ve kterých se ptáme zástupců televizních stanic a dalších osobností z televizního a mediálního prostředí na vše kolem televize. Obsahem je především vývoj televizní sledovanosti, nové trendy ve sledování televize, budoucnost lineární televize, rozdíly mezi českým televizním trhem a dalšími trhy napříč Evropou. Pozornost věnuje také vývoji investic do televizní reklamy, nebo novinkám, které jednotlivé televizní skupiny chystají.

„Na českém televizním trhu obchodně zastupujeme téměř 30 tematických televizních stanic. Některé z nich jsou lokální, významná část však patří pod velké mezinárodní televizní skupiny. Rozhodli jsme se využít velkého množství kontaktů na zástupce těchto skupin a přinést českým divákům i čtenářům znalosti a zkušenosti odborníků na televizní a mediální trh,“ popisuje projekt Michaela Vasilová, Managing Director naší společnosti, která zároveň rozhovory s hosty vede.

V průběhu letošního roku plánujeme vydat hned několik takových rozhovorů, nabízet je budeme jak v podobě videa, tak v písemné formě.

Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Představili jsme obchodní politiku pro příští rok, TV reklamu zdražíme o 15 až 20 %

Naše mediální zastupitelství tematických TV stanic Atmedia představilo svým obchodním partnerům obchodní politiku pro rok 2025. Stěžejní pro nás bude 15–20% navýšení cen reklamního prostoru kvůli dlouhodobě přetrvávající vysoké poptávce ze strany zadavatelů. „Přestože letos inzerentům nabízíme o zhruba 8…

„Warner TV může být marketingovým nástrojem pro MAX,“ říká Jamie Cooke z Warner Bros. Discovery

Pozvání na interview do našeho expert talks s Michaelou Surákovou, Managing Director v naší společnosti, přijal Jamie Cooke, General Manager ve společnosti Warner Bros. Discovery pro region střední a východní Evropy, Blízký východ a Turecko. Série rozhovorů vznikla v reakci na…

#cislotydne: Září 2024

Září se u nás v Atmedia pomalu ale jistě stává měsícem oslav a setkání. Minulý rok jsme s našimi kolegy a klienty oslavili 15 let na trhu, letos jsme po 6leté odmlce obnovili tradici s názvem atmedia CUP. Tentokrát si…
Nahoru