Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Stále přibývá domácností, které využívají VOD služby. Z výzkumu našeho atmedia index vyplývá, že v současnosti si alespoň jednu ze streamovacích služeb předplácí 28 % českých televizních diváků. Výzkum dále ukazuje, že k nejpopulárnějším patří Netflix a HBO Go.

VOD služby (video on demand – video na vyžádání) si v posledních letech získávají stále větší popularitu také mezi českými televizními diváky. V cílové skupině 15–69 let jich celých 28 % sleduje vedle pořadů z nabídky televizních stanic také pořady prostřednictvím některé ze streamovacích služeb. Alespoň jednu z nich tak u nás využívají téměř 2 miliony lidí. Část z nich si přitom předplácí hned několik takových služeb – na jednoho diváka jich v průměru připadá 1,44. Srovnání s některými zahraničními zeměmi navíc ukazuje, že trh s videi na vyžádání má v České republice ještě výrazný prostor pro růst. „Například ve Velké Británii nebo ve státech severní Evropy platí za VOD služby až 80 % domácností, přičemž neváhají platit i za 2 nebo 3 VOD služby najednou,“ upřesňuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing naší společnosti.

Nejoblíbenějšími VOD službami mezi českými televizními diváky jsou Netflix a HBO Go. Konkrétně Netflix si předplácí 3 ze 4 českých televizních diváků, kteří sledují streamovací služby, tedy celých 74 %. V případě HBO Go je to 34 %. Na dalších místech se umístily iPrima, Voyo a Apple TV+. „Zajímavé bude sledovat, jak se žebříček VOD služeb změní v dalších letech. Jen v příštím roce má na český trh vstoupit Disney+ a HBO Max,“ upozorňuje Pavel Müller. [1]

Zde najdete infografiku v plné kvalitě
Proč platit za VOD služby?

Čeští televizní diváci, kteří sledují VOD služby, oceňují především bohatou nabídku pořadů (17,6 %), možnost vybrat si konkrétní pořad podle aktuální nálady (17,5 %) a také možnost sledovat pořady kdykoliv a kdekoliv (17,0 %). K dalším důvodům, proč si Češi předplácí streamovací služby, patří možnost sledovat pořady bez reklam (16,9 %). Někteří pak chtějí sledovat pořady, jež nejsou v nabídce televizních stanic (15,1 %), případně chtějí své oblíbené pořady sledovat na různých zařízeních (14,3 %). Více než desetina těchto diváků vyhledává zahraniční obsah, který chce sledovat v originálním znění. [2]

Proč nejsou někteří diváci ochotni za VOD služby platit?

Ač si alespoň jednu VOD službu předplácí již 28 % českých televizních diváků, stále převažuje skupina těch, kteří videa na vyžádání nesledují. Hlavním důvodem je skutečnost, že jim nabídka pořadů na televizních stanicích připadá dostatečná (42,8 %). Důležitou roli hraje také cena. Více než třetina z těch, kteří nejsou zákazníky VOD služeb, nechce za video obsah platit (35,9 %). Každý pátý takový divák tvrdí, že měsíční poplatek streamovacích služeb je příliš vysoký (18,4 %). K dalším důvodům rovněž patří, že lidé nemají na sledování pořadů v rámci VOD služeb jednoduše čas (21,3 %). [3]

I přes tyto výhrady má 2,5 % českých televizních diváků, kteří zatím VOD služby nesledují, v plánu začít je využívat. Dalších 16,9 % ještě není rozhodnuto. Celkově by za videa na vyžádání byli ochotni platit v průměru 148 Kč měsíčně. [4]Ochota platit za videoobsah má určité limity a tato otázka bude hrát ještě důležitější roli v dalších letech, kdy na český trh vstoupí další hráči. I ze zahraničních trhů vyplývá, že jsou diváci ochotni za streamovací služby utrácet jen určitou částku, v USA to je například kolem 20 amerických dolarů. V této souvislosti je jednou z možných strategií streamovacích služeb nabídnout svůj obsah s reklamou. Výzkumy ukazují, že diváci jsou ochotni konzumovat omezený počet reklam za nižší poplatek za VOD služby,“ dodává Pavel Müller.

O výzkumu

Projekt atmedia index jsme představili v první polovině letošního roku, kdy přinesl výsledky kvalitativního hodnocení jednotlivých televizních stanic na českém trhu. To je jedna ze tří oblastí, kterým se ve výzkum atmedia index věnuje. Druhou z nich je kvalitativní hodnocení jednotlivých operátorů placené televize na českém trhu. Třetí oblast se pak zabývá sledováním televize obecně – důvody, proč čeští diváci chtějí či naopak nechtějí platit za televizi, kolik měsíčně za příjem televizních stanic utrácejí a v neposlední řadě kolik diváků sleduje tzv. VOD aplikace (video on demand – video na vyžádání) a jaké.

Výzkum jsme realizovali na základě dotazníkového šetření, kterého se účastnilo celkem 6 134 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve třech vlnách od jara loňského roku do jara letošního roku. Sběr dat realizovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere.


[1] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 6 134 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere

[2] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 1 733 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere

[3] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 4 401 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere

[4] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 4 401 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Jamie Cooke: „Opatření ke sdíleným účtům na Max budeme zavádět v roce 2025“

Přinášíme poslední část rozhovoru, který je součástí série videí expert talks a v nichž diskutuje naše ředitelka Michaela Suráková s experty na televizní a mediální trh. Hostem aktuální série videí je Jamie Cooke, General Manager ve společnosti Warner Bros. Discovery pro region…

#cislotydne: Listopad 2024

Závěr roku se nezadržitelně blíží a televizní sledovanost opět míří ke svému ročnímu vrcholu. Ještě, než se tak stane, pojďme se ohlédnout za listopadem. Poslední kvartál je u nás v atmedia, mimo jiné, částí roku, kdy sbíráme nová data o…

Placená TV zdražuje, Češi za ni měsíčně utrácejí 420 Kč

Průměrná měsíční útrata Čechů za placenou TV letos vzrostla na 419 Kč, protože hned několik operátorů přistoupilo ke zdražení služeb. Tuto cenu nyní považuje za příliš vysokou až jedna třetina televizních diváků, kteří zatím využívají výhradně bezplatné digitální pozemní vysílání.…
Nahoru