Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Oproti mnohým očekáváním tráví dnes čeští diváci před televizorem o sedm minut déle než v roce 2012, kdy proběhla první vlna digitalizace. Zároveň mají na výběr z mnohem více TV stanic, což se silně projevuje roztříštěnou sledovaností. V roce 2012 tvořilo 80% podíl na sledovanosti 8 stanic, zatímco loni už bylo třeba pro dosažení stejného podílu 13 stanic.

Od první vlny digitalizace uběhlo v Česku již šest let a za tuto dobu se zdejší televizní trh zásadně proměnil. Diváci tráví u obrazovek o 7 minut déle než v roce 2012, to znamená, že čas sledování televize se prodloužil z 3 hodin a 31 minut na 3 hodiny a 38 minut. S přechodem z analogového vysílání na digitální také vznikla celá řada nových televizních stanic, které zapříčinily fragmentaci trhu. Řečí čísel tak počet měřených stanic vzrostl o 82 % – v roce 2012 jich na tuzemském trhu fungovalo 28, zatímco v roce 2017 jich už bylo 51.

Podle společnosti Atmedia povede druhá vlna digitalizace k ještě větší fragmentaci televizního trhu a nárůstu nulových spotů, za které zadavatelé reklamy neplatí.

Michaela Vasilová

Podle Michaely Vasilové, jednatelky mediálního zastupitelství tematických stanic Atmedia, přinese druhá vlna digitalizace vedle očekávaného přechodu na vysílací formát DVB-T2 i další fragmentaci televizního trhu. Tato situace má velký dopad na obchodní stránku každé televize, neboť výrazně roste počet tzv. nulových spotů. Tak se označují spoty, které podle oficiálního měření sledovanosti vygenerovaly nulovou sledovanost, tj. že je neviděl žádný divák. Jak Michaela Vasilová uvedla na letošní konferenci Digimedia, v Česku se od roku 2012 zvýšil počet nulových spotů desetinásobně.

Před šesti lety připadal 1 nulový spot na 1201 spotů, v roce 2017 se už 1 nulový spot vyskytoval na každých 120 spotů. I kvůli tomu klesá televizním stanicím efektivnost příjmu z reklamy. Očekáváme tedy, že počet nulových spotů se bude nadále zvyšovat,“ doplňuje Vasilová. Do popředí zájmu televizních stanic se tak dostává monetizace ztraceného času s ohledem na tyto nulové spoty. Jen pro srovnání, v Česku dosahuje nulové hodnoty 25 % všech spotů odvysílaných na všech televizních stanicích, v Maďarsku činí tento podíl 30 %, v sousedním Polsku dokonce 72 %.

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Jamie Cooke: „Opatření ke sdíleným účtům na Max budeme zavádět v roce 2025“

Přinášíme poslední část rozhovoru, který je součástí série videí expert talks a v nichž diskutuje naše ředitelka Michaela Suráková s experty na televizní a mediální trh. Hostem aktuální série videí je Jamie Cooke, General Manager ve společnosti Warner Bros. Discovery pro region…

Placená TV zdražuje, Češi za ni měsíčně utrácejí 420 Kč

Průměrná měsíční útrata Čechů za placenou TV letos vzrostla na 419 Kč, protože hned několik operátorů přistoupilo ke zdražení služeb. Tuto cenu nyní považuje za příliš vysokou až jedna třetina televizních diváků, kteří zatím využívají výhradně bezplatné digitální pozemní vysílání.…

Jamie Cooke: „Nemyslím si, že lokální obsah je automaticky tahounem sledovanosti“

Uvádíme druhou část rozhovoru s Jamiem Cookem ze společnosti Warner Bros. Discovery. Rozhovor, který je součástí série videí pod značkou expert talks, s ním vedla Michaela Suráková, Managing Director v naší společnosti Atmedia. Série rozhovorů vznikla v reakci na spuštění první…
Nahoru