Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

I v letních měsících, kdy televizní sledovanost tradičně klesá, tráví čeští diváci ve věku 15+ u televize přes 3 hodiny denně. Nejvíce sledují filmy a seriály, jejichž podíl na celkové sledovanosti roste, naopak zpravodajské a zábavné pořady zaznamenávají pokles. Zatímco běžné televizní stanice často nasazují reprízy, placené kanály přinášejí i premiéry nových pořadů. Letos do sledovanosti významně zasahují i velké sportovní události jako Mistrovství Evropy ve fotbale či Letní olympijské hry.

Přestože televizní sledovanost klesá v letních měsících na nejnižší hodnoty v roce, tráví čeští televizní diváci ve věku 15+ sledováním televize v průměru přes 3 hodiny denně. Vyplývá to z oficiálních výsledků TV sledovanosti za červenec a srpen v předešlých dvou letech. [1]Nejvíce času tráví diváci sledováním televize v zimních měsících, kdy televizní sledovanost překračuje 4 hodiny denně. V červenci a srpnu, kdy je teplé počasí a lidé čerpají dovolenou, je to samozřejmě méně. Tři hodiny je však stále velmi vysoké číslo,“ upozorňuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing v naší společnosti, která na českém trhu obchodně zastupuje 25 měřených tematických televizních stanic.

I přes nižší čísla televizní sledovanosti v červenci a srpnu zůstává chování českých televizních diváků podobné jako v jiném období v průběhu roku – televizní sledovanost je od pondělí do pátku vyrovnaná, roste o víkendu, zejména v neděli. Také večerní prime time zůstává stejný – nejvíce diváků sleduje televizi od sedmé do jedenácté hodiny večerní. „Televize je jedním z hlavních společníků pro trávení volného času i během letních prázdnin. V neděli, tradičně nejsledovanějším dni v týdnu, tráví čeští televizní diváci ve věku 15+ u obrazovek během dvou prázdninových měsíců v průměru přes 3,5 hodiny,“ přibližuje Pavel Müller. [2]

Létu pravidelně vládnou filmy a seriály, letos také sport

A co sledují čeští televizní diváci v průběhu letních prázdnin nejčastěji? Jsou to filmy a seriály – připadá na ně 47 % veškerého času, který diváci ve věku 15+ tráví sledováním televize. [3]Filmy a seriály jsou nejsledovanějším programovým žánrem celoročně, během července a srpna ovšem jejich podíl na celkové sledovanosti roste,“ tvrdí Pavel Müller. Naopak podle výsledků sledovanosti za poslední dva roky během letních prázdnin klesá podíl času věnovaného sledování zábavných pořadů typu reality show a také zpravodajských pořadů.

Ačkoliv je zájem o filmy a seriály nejen v průběhu letních prázdnin železným pravidlem, letos do televizní sledovanosti vstupují také významné sportovní svátky. V květnu to bylo Mistrovství světa v ledním hokeji, v červenci zase Mistrovství Evropy ve fotbale. „Velké sportovní události zásadně ovlivňují televizní sledovanost i seznam nejsledovanějších pořadů v roce,“ potvrzuje Pavel Müller a dodává, že zatímco sportovní pořady si v celoročním průměru ukrajují 5 % z celkového času tráveného sledováním televize, za první polovinu letošního července to bylo 9 % – právě z důvodu Eura 2024. [4]Na konci července navíc startují Letní olympijské hry v Paříži, které také promluví do celkové televizní sledovanosti.

K letnímu programovému schématu přistupují placené kanály jinak

Vzhledem k nižší televizní sledovanosti nasazují kanály v průběhu července a srpna do svého vysílání pravidelně každý rok reprízy televizních pořadů – hlavními taháky bývají většinou seriály z vlastní produkce, případně zábavné pořady typu reality show a soutěží. Nechybí ani zahraniční filmy a seriály, řada titulů se na českých televizních stanicích objevuje pravidelně každé léto. „Český televizní divák je poměrně konzervativní. Podobně jako má Vánoce spojené s pohádkami a rodinnými filmy, v létě se těší na seriálové stálice,“ doplňuje Pavel Müller a dodává, že premiéry televizních pořadů jsou spojené s jarní a podzimní sezónou, kdy je televizní sledovanost vyšší a zároveň rostou investice do televizní reklamy.

Nasazování repríz během letních prázdnin ovšem není politikou všech televizních stanic. „Jiný přístup mají k letnímu programovému schématu zejména placené kanály, které se orientují na náročnějšího diváka a premiéry televizních pořadů mu nabízí právě i v průběhu letních měsíců,“ upozorňuje Pavel Müller s odkazem na televizní stanice z portfolia společnosti Atmedia. Příkladem může být dokumentární TV stanice Discovery Channel nebo lifestylová TV stanice TLC – oba kanály nabízí svým divákům v průběhu července a srpna premiérové řady několika seriálů, Discovery Channel navíc od 21. července také zcela novou dokumentární sérii Epicentrum bouře. Podobně ke svému letnímu programovému schématu přistupuje filmová TV stanice CANAL+ Action, která v průběhu letních prázdnin nabízí svým divákům premiéry filmů jako Včelař (2024), Ferrari (2023) nebo Jeden život (2023).


[1] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2022–2023, červenec a srpen, ATS/den, CS 15+

[2] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2022–2023, červenec a srpen, neděle, ATS/den, CS 15+

[3] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2022–2023, červenec a srpen, ATS, CS 15+

[4] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2022–2023, 1.–15. 7. 2024, ATS, CS 15+


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Jamie Cooke: „Opatření ke sdíleným účtům na Max budeme zavádět v roce 2025“

Přinášíme poslední část rozhovoru, který je součástí série videí expert talks a v nichž diskutuje naše ředitelka Michaela Suráková s experty na televizní a mediální trh. Hostem aktuální série videí je Jamie Cooke, General Manager ve společnosti Warner Bros. Discovery pro region…

#cislotydne: Listopad 2024

Závěr roku se nezadržitelně blíží a televizní sledovanost opět míří ke svému ročnímu vrcholu. Ještě, než se tak stane, pojďme se ohlédnout za listopadem. Poslední kvartál je u nás v atmedia, mimo jiné, částí roku, kdy sbíráme nová data o…

Placená TV zdražuje, Češi za ni měsíčně utrácejí 420 Kč

Průměrná měsíční útrata Čechů za placenou TV letos vzrostla na 419 Kč, protože hned několik operátorů přistoupilo ke zdražení služeb. Tuto cenu nyní považuje za příliš vysokou až jedna třetina televizních diváků, kteří zatím využívají výhradně bezplatné digitální pozemní vysílání.…
Nahoru