Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Počet diváků, kteří sledují televizní stanice prostřednictvím některého z placených operátorů, se u nás již několik let drží na obdobné úrovni. Výjimkou nebyl ani loňský rok, což potvrzují i aktuální výsledky našeho výzkumu atmedia index, který realizujeme každé tři měsíce. Výzkum dále poukázal na rozdělení českého trhu placené televize, který ze tří čtvrtin ovládají 4 největší hráči.

Konkrétně v roce 2023 využívalo služeb placené televize celkem 56 % diváků ve věku 15–69 let. Nejsilnější platformou přitom je IPTV, která v posledních letech zvyšuje svůj podíl na úkor satelitní televize. „V loňském roce využívalo IPTV či kabelovou televizi 61 % diváků placené televize, satelitní televizi pak zbylých 39 %,“ přibližuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing v naší společnosti, která na českém trhu obchodně zastupuje 25 měřených tematických televizních stanic. Z výzkumu atmedia index také vyplývá, že celé tři čtvrtiny trhu placené televize si mezi sebe rozdělují čtyři největší operátoři – Skylink, O2 TV, Vodafone TV a Magenta TV.

Exkluzivní sportovní obsah je důležitý pro každého šestého uživatele placené TV

„Časová flexibilita, bohatá nabídka videoobsahu a flexibilita umožňující více členům rodiny sledovat různé pořady ve stejný čas, takové jsou hlavní důvody využívání služeb operátorů placené televize,“ shrnuje Pavel Müller. Doplňuje, že televizní diváci využívají O2 TV, Vodafone TV, Magenta TV či jiné operátory placené televize především kvůli možnosti sledovat televizní pořady zpětně bez ohledu na původní čas vysílání – konkrétně to udává 41 % diváků, kteří v loňském roce využívali satelitní nebo kabelovou TV či IPTV. Hned v závěsu je s 38 % možnost sledovat televizní stanice, které nejsou dostupné v pozemním digitálním vysílání. Třetím nejčastěji uváděným důvodem, ke kterému se hlásí 28 % diváků s placenou televizí, je možnost sledovat televizi na více zařízeních současně, například na PC, tabletu nebo mobilu.

K méně často uváděným důvodům využívání placené televize patří také možnost sledovat televizní stanice v HD kvalitě nebo přístup k videoobsahu, který nenabízí televizní stanice v lineárním vysílání – zpravidla jde o filmy a seriály dostupné v různých videotékách. „Pro každého šestého uživatele placené televize je také důležitá unikátní a exkluzivní nabídka sportovního obsahu,“ přibližuje Pavel Müller s tím, že právě sportovní obsah se v posledních letech stává konkurenční výhodou a výkladní skříní služeb operátorů placené televize, přičemž někteří z nich nabízí svým zákazníkům i přes dvacet sportovních televizních stanic.

Češi utrácí za placenou televizi čtyři stovky měsíčně

Výzkum atmedia index také dlouhodobě sleduje průměrné měsíční výdaje na placenou televizi. V druhé polovině loňského roku utráceli Češi za služby operátorů placené televize v průměru 395 Kč měsíčně, což je o jednotky korun více v porovnání se stejným obdobím roku 2022. „Přestože lze placenou televizi dnes pořídit za nižší stovky korun měsíčně, je cena jedním z hlavních důvodů, proč 44 % televizních diváků ve věku 15–69 let sleduje pouze televizní stanice dostupné v pozemním digitálním vysílání,“ upozorňuje Pavel Müller a dodává, že jedna třetina těchto diváků považuje placenou televizi za drahou. Téměř jedna polovina diváků, kteří nevyužívají placenou televizi, za ni jednoduše nechce platit vůbec. Nejčastěji uváděným důvodem pro nevyužívání placené televize ovšem dlouhodobě zůstává spokojenost s nabídkou televizních stanic dostupných v terestrickém vysílání. „Čeští diváci mohou bezplatně sledovat desítky televizních stanic, jen do oficiálního měření televizní sledovanosti jich je zapojeno téměř čtyřicet,“ upozorňuje Pavel Müller s tím, že terestrické vysílání má v České republice dlouhodobě silnou pozici, což se v příštích letech pravděpodobně nijak nezmění.

O výzkumu

Výzkum pro mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia realizovala výzkumná společnost ResSOLUTION / Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 4 153 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za třetí a čtvrté čtvrtletí roku 2023 (2.–16. 10. 2023, 2.–15. 1. 2024).

Společnost Atmedia představila atmedia index v polovině roku 2021. Televizním stanicím, mediálním agenturám a dalším zájemcům nabízí komplexní data, informace a vhled do tří zkoumaných oblastí: (1) hodnocení kvality televizních stanic očima jejich diváků, (2) využívání placené a neplacené televize, (3) využívání placených videí na vyžádání (VoD).


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Představili jsme obchodní politiku pro příští rok, TV reklamu zdražíme o 15 až 20 %

Naše mediální zastupitelství tematických TV stanic Atmedia představilo svým obchodním partnerům obchodní politiku pro rok 2025. Stěžejní pro nás bude 15–20% navýšení cen reklamního prostoru kvůli dlouhodobě přetrvávající vysoké poptávce ze strany zadavatelů. „Přestože letos inzerentům nabízíme o zhruba 8…

„Warner TV může být marketingovým nástrojem pro MAX,“ říká Jamie Cooke z Warner Bros. Discovery

Pozvání na interview do našeho expert talks s Michaelou Surákovou, Managing Director v naší společnosti, přijal Jamie Cooke, General Manager ve společnosti Warner Bros. Discovery pro region střední a východní Evropy, Blízký východ a Turecko. Série rozhovorů vznikla v reakci na…

#cislotydne: Září 2024

Září se u nás v Atmedia pomalu ale jistě stává měsícem oslav a setkání. Minulý rok jsme s našimi kolegy a klienty oslavili 15 let na trhu, letos jsme po 6leté odmlce obnovili tradici s názvem atmedia CUP. Tentokrát si…
Nahoru