Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Trh volně šířených i placených televizních stanic se v posledních letech proměnil. Některé televizní stanice ukončily vysílání, nebo vystoupily z oficiálního elektronického měření televizní sledovanosti, ovšem řada nových – zejména tematických – na trh vstoupila. V současné době je zde celkem 58 televizních stanic, které jsou měřené a které zároveň prodávají reklamní prostor na oficiální televizní měnu – GRP.

Z celkového počtu 58 televizních stanic je 36 volně šířených. Diváci je tak mohou sledovat nejen prostřednictvím operátorů placené televize, ale také bezplatně v rámci digitálního pozemního vysílání. „V roce 2018 bylo těchto stanic 37, o jednu více než letos. Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že trh volně šířených stanic stagnuje, ale opak je pravdou,“ tvrdí Michaela Suráková, Managing Director v naší společnosti, která na českém trhu obchodně zastupuje téměř 30 tematických televizních stanic. Vysvětluje, že některé televizní kanály sice v posledních letech ukončily vysílání nebo vystoupily z měření televizní sledovanosti, ovšem v souvislosti s digitalizací a přechodem na DVB–T2 začaly digitální pozemní multiplexy zaplňovat svými kanály komerční televizní skupiny Nova a Prima. Od roku 2018 spustily kanály Prima Star, Prima Show, CNN Prima News a Nova Lady.

Na trh volně šířených televizních stanic také poprvé vstoupila mediální společnost AMC, která dosud nabízela divákům pouze placené kanály,“ upozorňuje Michaela Suráková a dodává, že lifestylový kanál Spektrum Home, jenž byl dříve dostupný jen v nabídce operátorů placené televize, začal v únoru letošního roku vysílat také v jednom z digitálních pozemních multiplexů. „Terestrické vysílání má v Česku dlouhodobou tradici a řada diváků přijímá televizní vysílání právě tímto způsobem. Volně šířené stanice mohou získat větší podíl na sledovanosti, a tím i vyšší příjmy z prodeje reklamy,“ vysvětluje Michaela Suráková.

Placená televize: noví hráči, více stanic

Jestliže je počet měřených volně šířených televizních stanic podobný jako před šesti lety, na trhu s placenými televizními kanály došlo k výraznějším změnám. „Noví hráči, více stanic – tak by se dal několika málo slovy popsat vývoj trhu placených televizních stanic v posledních letech,“ uvádí Michaela Suráková. Zatímco v roce 2018 bylo v oficiálním elektronickém měření televizní sledovanosti 17 placených kanálů, v květnu letošního roku jich bylo již 22. K tomuto nárůstu přispěla například společnost AMC, která ke svému portfoliu měřených televizních stanic připojila od roku 2018 hned dva placené tematické kanály – AMC (filmový) a TV Paprika (lifestylový).

Na český televizní trh s placenými stanicemi navíc v posledních letech vstoupili i noví hráči, konkrétně mediální skupiny Warner Bros. Discovery a Canal+. První jmenovaná skupina zařadila od roku 2018 do měření televizní sledovanosti tři placené tematické kanály – Discovery Channel (dokumentární), Eurosport 1 (sportovní) a TLC (lifestylový). Mediální skupina CANAL+ se zase na českém trhu ohlásila spuštěním filmové a seriálové stanice Canal+ Action. Díky akvizici společnosti SPI International získala také filmový kanál FilmBox, ke kterému ještě přidala sesterský FilmBox Stars.

Funguje lokální obsah

Český trh s placenými televizními stanicemi se rozvíjí i s tím, jak se zvyšuje počet domácností, které sledují televizi prostřednictvím některého z operátorů placené televize, díky čemuž získávají přístup k desítkám placených kanálů,“ vysvětluje Michaela Suráková a upozorňuje, že o placené televizní stanice je mezi diváky stále větší zájem. Za posledních šest let vzrostl jejich podíl na sledovanosti v cílové skupině diváků ve věku 15–69 let o 54 %. Měsíčně osloví společně v průměru 3,2 milionu diváků starších čtyř let, kteří jejich sledováním tráví v průměru 1 hodinu a 12 minut denně.[1]

Nárůst zájmu o placené televizní stanice je dán i tím, jak svou nabídku přizpůsobují poptávce diváků,“ tvrdí Michaela Suráková a jako příklad uvádí větší množství lokálního obsahu nebo nabídku filmů a seriálů, které diváci jinde nenajdou. „Poté, co FilmBox zařadil do své programové nabídky větší množství českých filmů, zvýšil několikanásobně svůj podíl na sledovanosti a dnes je největší filmovou placenou televizní stanicí u nás,“ pokazuje Michaela Suráková na konkrétní příklad.


[1] ATO – Nielsen, Živě + TS0–3, 2018, 1. 1. – 31. 5. 2023, Share, CS 15–69, Reach 000, ATS-R/den, CS 4+, TV stanice dostupné pouze v nabídce operátorů placené TV (satelitní, kabelová a IPTV)


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Představili jsme obchodní politiku pro příští rok, TV reklamu zdražíme o 15 až 20 %

Naše mediální zastupitelství tematických TV stanic Atmedia představilo svým obchodním partnerům obchodní politiku pro rok 2025. Stěžejní pro nás bude 15–20% navýšení cen reklamního prostoru kvůli dlouhodobě přetrvávající vysoké poptávce ze strany zadavatelů. „Přestože letos inzerentům nabízíme o zhruba 8…

„Warner TV může být marketingovým nástrojem pro MAX,“ říká Jamie Cooke z Warner Bros. Discovery

Pozvání na interview do našeho expert talks s Michaelou Surákovou, Managing Director v naší společnosti, přijal Jamie Cooke, General Manager ve společnosti Warner Bros. Discovery pro region střední a východní Evropy, Blízký východ a Turecko. Série rozhovorů vznikla v reakci na…

#cislotydne: Září 2024

Září se u nás v Atmedia pomalu ale jistě stává měsícem oslav a setkání. Minulý rok jsme s našimi kolegy a klienty oslavili 15 let na trhu, letos jsme po 6leté odmlce obnovili tradici s názvem atmedia CUP. Tentokrát si…
Nahoru